100 jaar en nog veel te gaan

Zelfs na ruim 100 jaar is Schiphol nog lang niet klaar met doorgroeien. In 2018 is er om en nabij 108 miljoen euro geïnvesteerd in het bouwen van een nieuwe pier, terminals en omliggende infrastructuur. Op dit moment mag Frankfurt dan nog net winnen van Schiphol op de Europese ranglijst (wat betreft groei), Schiphol werkt er hard aan om hier verandering in te brengen.

Wist je dat Schiphol Airport Amsterdam met een oppervlakte van zo’n 2.787 hectare groter is dan Delft of Leiden? Dat had boer Knibbe nooit kunnen bedenken toen hij in 1916 zo’n 12 hectare van zijn land verkocht aan het Nederlandse leger. Zijn kleine stukje land waar plannen voor een militair vliegveld voor waren is vandaag de dag uitgegroeid tot een ware Mainport, één van de belangrijkste van Europa.

 

Vroeger en nu

Vroeger landden er voornamelijk gevechtsvliegtuigen op de luchthaven die we vandaag de dag als Schiphol Amsterdam Airport kennen. Na de Eerste Wereldoorlog gingen er ook steeds meer vracht en burgers af en aan via dit vliegveld. Er werd besloten de militaire basis te verplaatsen en het een burgervliegveld te maken. Vroeger lag dit alles op de bodem van het Haarlemmermeer.

Na de drooglegging begon Schiphol beetje bij beetje (op 4 meter onder zeeniveau!) te groeien tot de magische plek die we nu kennen. Ondanks dat Schiphol Airport Amsterdam niet in Amsterdam ligt, staat het bij toeristen toch als zodanig bekend.

 

Feitjes en weetjes

Op de Europese ranglijst staat ons Koninklijke vliegveld op de derde plek in het totaal aantal passagiers in 2018. Het grote aantal van 71,1 miljoen mensen zijn in dat jaar op Schiphol geland of vertrokken. Hiervan was bijna de helft (34,3 miljoen mensen) via de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) en meer dan de helft via Nederlandse luchtvaartmaatschappijen.

Alleen Frankfurt staat net boven Schiphol Airport Amsterdam als het om Mainport gaat. Er vlogen in 2018 zelfs een aantal van 104 luchtvaartmaatschappijen vanaf Schiphol. Het wordt zo een stuk duidelijker waarom er zoveel geïnvesteerd is om een nieuwe pier en terminals te bouwen.